SERVICE & REPARASJON AV ZEXEL VRZ

Nobraconsult er trolig det eneste dieselverkstedet i Norge som har elektronikk for å testkjøre Zexel VRZ
ME190711 (Pajero 3,2 did) pumpe i testbenk. Vi utfører også service og reparasjon av denne typen pumpe.
VRZ pumpen til Zexel er en rotasjonspumpe med radial-plungere som i utgangspunktet er en er god og sterk
pumpetype. Alle dieselpumper er følsomme for vann og smuss, og kan lett skades om dieselen ikke er skikkelig
filtrert (ren) før den kommer inn i pumpa. Siden pumpa er elektronisk styrt med spoler som utvikler varme, er det også viktig at pumpa får den tiltenkte mengden diesel for å hindre skade.

Problemer med Zexel VRZ pumpen stammer utelukkende fra dårlig diesel og filtrering. Det er anbefalt at dieselfilter skiftes relativt ofte for å kunne overvåke svakheter med påfyllingsrør og dieseltank. Ved hyppig filterskifte er det også mulig å raskt oppdage vann og skitt i dieselen. VRZ pumpen har en sterk selvsugende fødepumpe som lett imploderer filteret om dette blir for tett. Filteret blir da ikke-fungerende og alt av vann, skitt og partikler vil da komme inn i pumpa.

Skifte av deffekte deler i pumpa

Deler som er deffekte i pumpa må skiftes. Ikke alltid er det nødvendig å skifte pumpehode eller governor elektronikk, derfor demonterer vi og kontrollerer alle komponenter før en endelig reparasjon utføres. Noen ganger kan vann og skitt ha ført til at enkelte deler har låst seg fast, noe som kan løses med rengjøring og polering. Tas pumpa tidlig (når symtomer oppdages) kan kostbare deler som fordelerhode berges. Er du i tvil, tar vi KUN 3200kr + mva for en god kontroll av pumpa.

Governor (Elektronikk)4403kr
Timing piston sensor1220kr
Timing control valve3098kr
Pulling electromagnet679kr
RPM sensor2261kr
Lager309kr
Hydraulic head8100kr
Supply pump1649kr
Rollers (kam ruller)56kr
Roller shoe (holder til ruller)656kr
Cover supply pump133kr
Gasket kit489kr
Priser eks
MVA.
Service og reparasjon

Vi tar service og reparerer pumpen din profesjonelt. Komponenter som er slitt / skadet blir skiftet og pumpa blir testet i testbenk.

KONTROLL AV PUMPE:
Vi demonterer toppen av pumpa og forstiller for å se etter skader / skitt. Pumpa blir montert sammen og kjørt i testbenk.
Kr 3200,- + mva


SERVICE:
Ved service skifter vi lager og pakningssett. Pumpa blir plukket ned og alle deler kontrollert og deler vasket. Etter montering blir pumpa kjørt i testbenk.
Kr 7798,- + mva

Service og skifte av fordelerhode:

Vi tar for service av pumpe og fordelerhode kr 14.200kr + mva. (17.750 inkl. mva)

SYMTOMER

BILEN DRAR DÅRLIG / RYKER VED PÅDRAG:

Ofte skyldes dette problemer som relateres til forstiller (advance). Sensor eller solenoid kan være deffekt, eller forstillerstempel sitter fast.

BILEN STOPPER NÅR DEN SETTES I GIR:

Ofte skyldes dette slitt fordelerhode. Sjekk også filter og vær sikker på at pumpa får tilstrekkelig diesel.

BILEN GÅR UJEVNT / DRAR UJEVNT:

Dette er i de fleste tilfeller GE som er treig / ikke fungerer som den skal.

BYTTEPUMPE – OVERHALT PUMPE

Vi har tilgjengelig byttepumpe som er overhalt og kontrollert av oss. I perioder kan det være noe ventetid på denne. Vi jobber med å bygge opp flere pumper i byttesystem. En byttepumpe vil ligge på 23.000kr + mva (28.750kr inkl mva). Du slipper å legge ut for pant, men du må returnere den gamle pumpa innen 14 dager. (Pantepris på pumpa er 3500kr + mva)

Vi selger også reparerte pumper i byttesystem for 16.200kr + mva. (Disse er overhalt med nytt pumpehode, men har gammel elektronikk som er testet). DU må returnere den gamle pumpa innen 14 dager.

%d bloggere liker dette: